Carilah Rezeki Yang Halal
Bertemu lagi
dalam ruang pada kali ini. Saya mohon maaf kepada para pembaca kerana
tidak menyajikan penulisan kepada anda disebabkan ada sedikit masalah
pada blog ini. Semoga penulisan pada kali ini dapat direnungi dan
diambil iktibar oleh para pembaca. Terima kasih
Islam begitu
mengapreasiasikan umatnya supaya berusaha dengan gigih dalam aktiviti
pencarian rezeki. Jika ditinjau daripada skop keusahawanan, setiap
tindakan dan usaha yang dilakukan oleh setiap pengusaha adalah terikat
dengan konsep yang diistilahkan sebagai ibadah. Oleh kerana ia dinilai
sebagai ibadah, sudah tentulah ia perlu dilakukan secara ikhlas dan
jujur berasaskan kepada ketaatan dan kepatuhannya kepada Allah S.W.T
yang Maha Berkuasa. Di samping itu juga, setiap aktiviti dan amalan yang
terangkum dalam skop keusahawanan tersebut perlu terikat sepenuhnya
kepada tata cara mu`amalah Islam. Bertitik-tolak daripada pengertian
tersebut, Islam menuntut kepada setiap individu manusia supaya berusaha
mengolah segala sumber yang dianugerahkan untuk memenuhi keperluan
mereka dengan cara yang halal dan bersih daripada unsur-unsur kekejian
yang menyalahi prinsip syara`. Keperluan untuk mematuhi perkara tersebut
adalah merupakan sebahagian daripada perkara asas sebagaimana yang
dituntut oleh al-Qur’an dan al-Sunnah.
Pada hakikatnya,
kodifikasi tata kelakuan manusia sama ada pada domain yang dizinkan ole
syara` atau sebaliknya telahpun dijelaskan oleh al-Qur’an. Umumnya,
al-Qur’an telah memberi penegasan kepada manusia supaya bermu`amalah
dengan jalan yang haq dan dihalalkan oleh syara`. Petunjuk ini adalah
berasaskan kepada firman Allah S.W.T antaranya iaitu:
Maksudnya: Katakanlah: Adakah kamu lihat apa yang diturunkan Allah untuk
manfaat kamu itu sehingga dapat kamu jadikan sebahagian daripadanya
haram, dan sebahagian lagi halal? Katakanlah lagi: Adakah Allah izinkan
bagi kamu berbuat demikian, atau kamu hanya mengada-adakan secara dusta
terhadap Allah?
(Yunus: 59)
Mengulas ayat di atas, Ibn
Kathir memberikan pandangannya bahawa Allah S.W.T mencela golongan yang
telah dianugerahkan oleh Allah S.W.T dengan rezekiNya tetapi sebahagian
daripada rezeki tersebut dinyatakan haram dan sebahagian daripada yang
lain ditafsirkan halal menurut keperluannya sendiri. Secara relatifnya,
manusia tersebut hanya menurut kehendak hawa nafsu dan akal fikiran
semata-mata tanpa bersandarkan kepada tafsiran agama. Oleh yang
demikian, manusia yang bertindak mengharamkan apa yang telah dihalalkan
oleh Allah S.W.T dan menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah S.W.T
diancam dengan azab siksaan yang pedih pada hari akhirat kelak
disebabkan mereka dianggap mengada-adakan kedustaan terhadap Allah.
Dalam pada itu, al-Qur’an juga memberi petunjuk kepada manusia
tentang garis panduan perkara yang halal dan haram dalam aktiviti
transaksi sesama mereka. Ia bertujuan untuk memberi gambaran kepada
manusia tentang kodifikasi hukum yang berkaitan perbuatan yang
dibenarkan atau ditegah oleh syara`. Dalam persoalan ini, ia boleh
dipetik berdasarkan kepada firman Allah S.W.T dalam al-Qur’an iaitu:
Maksudnya: ”Iaitu orang yang mengikut Rasulullah Nabi yang Ummi,
yang mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi
mereka. Ia menyuruh mereka mengerjakan yang baik, dan melarang yang
keji; dan ia menghalalkan bagi mereka yang baik-baik, dan mengharamkan
yang buruk; dan ia menghapuskan dari mereka beban-beban dan
belenggu-belenggu yang ada pada mereka. Maka orang yang beriman
kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur
(cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Qur'an), mereka itulah orang yang
berjaya.”
(al-A`raf: 157)
Dalam memberi penafsiran ayat
tersebut, Imam Ibn Kathir menjelaskan bahawa tafsiran ayat " " ويحل لهم
الطيبت ويحرم عليهم memberi maksud menghalalkan apa yang diharamkan oleh
orang-orang pada masa jahiliah daripada makanan yang baik dan
mengharamkan semua yang keji dan berbahaya seperti daging babi, bangkai
dan riba. Daripada penjelasan tersebut ia memberi gambaran bahawa setiap
perkara yang dihalalkan oleh Allah S.W.T mengandungi rahsia atau
kebaikan untuk tubuh badan manusia dan untuk kebaikan agama. Begitu juga
dengan perkara yang diharamkan oleh Allah S.W.T sudah tentulah ia
mengundang bahaya kepada tubuh badan dan juga kepada agama. Secara
amnya, pada ayat 157 tersebut Allah menyatakan berkenaan dengan
rahmatNya yang meliputi setiap sesuatu. Walau bagaimanapun, rahmat Allah
tersebut hanya dianugerahkan kepada manusia yang beriman, bertaqwa dan
mematuhi perintah Nabi Muhammad S.A.W. Selayaknya, golongan inilah yang
pasti akan memperolehi keuntungan, kebahagiaan dan kejayaan dunia serta
akhirat.
Begitu juga dalam ayat yang lain, firman Allah S.W.T
dalam al-Qur’an,
Maksudnya: Wahai orang yang beriman,
janganlah kamu makan harta-harta sesama kamu dengan jalan salah, kecuali
dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di
antaramu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri.
Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihi kamu.
(al-Nisa’:29)
Menurut Ibn Kathir, ayat tersebut memberi pengertian bahawa Allah S.W.T
melarang hamba-hambaNya memakan harta sesamanya dengan cara yang batil.
Dengan kata lain, iaitu mencari keuntungan dengan cara yang tidak sah
dan bertentangan dengan syari`at seperti riba’, judi dan
perbuatan-perbuatan lain yang ditegah oleh Islam. Ini kerana, semua
tindakan tersebut seolah-olah nampak bersesuaian dengan kehendak syara`,
namun Allah S.W.T mengetahui segalanya setiap perkara yang dilakukan
oleh manusia. Tambahan lagi perkara yang dilakukan tersebut merupakan
satu helah yang dilakukan oleh manusia yang merupakan dalihan untuk
mengelak daripada ketentuan hukum yang digariskan oleh syara`.
Secara praktikalnya, Islam memuji para penganutnya yang berusaha
melibatkan diri dalam sektor keusahawanan ataupun perdagangan. Namun
begitu, usaha mencari keuntungan melalui jalan tersebut perlulah melalui
saluran yang halal dan diberkati oleh Allah S.W.T. Justeru itu,
individu usahawan yang berusaha secara tekun melalui jalan yang
dihalalkan oleh syara` sudah pastilah ia akan diredhai oleh Allah dan
secara tidak langsung mendapat pengiktirafan yang tinggi oleh agama
sebagai usahawan yang berjaya. Penghormatan yang diberikan ini
disebabkan perilaku usahawan tersebut sentiasa terikat dengan ketentuan
agama dan nilai kebaikan yang mendorong mereka agar tidak terlibat
dengan sebarang bentuk kegiatan atau aktiviti yang menyalahi peraturan
syara`. Atas kemuliaan prinsip tersebut, mu`amalah Islam memberi
peringatan kepada para pengusaha supaya tidak terlibat dalam
perkara-perkara yang mengandungi unsur-unsur seperti riba, menipu,
kegiatan menyorok barang, memanipulasi harga, rasuah dan sebagainya.
Realitinya, tindakan-tindakan yang dinyatakan tersebut bertentangan
dengan kepentingan maqasid al-syar`iyyah iaitu bertunjangkan prinsip
keadilan, menjauhi unsur-unsur kezaliman dan juga kepentingan memelihara
harta.
Tuntutan kepada para pengusaha supaya memberi
keutamaan kepada aktiviti yang sihat dan dihalalkan oleh syara` serta
tidak terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang tidak negatif banyak
ditegaskan dalam al-Sunnah antaranya seperti sabda Nabi Muhammad S.A.W
yang bermaksud:
”Sesungguhnya para pedagang akan dibangkitkan
kelak pada hari kiamat sebagai orang yang curang, kecuali orang-orang
yang bertaqwa kepada Allah, berbuat kebajikan dan jujur.
(al-Tirmidhi)
Dalam keterangan hadis yang lain sabda Nabi
Muhammad S.A.W yang bermaksud:
”Ada tiga golongan di mana
Allah tidak mahu melihat mereka, tidak mensucikan dan mereka mendapat
seksaan yang sangat menyakitkan. Salah satu daripada mereka adalah orang
yang memasarkan dagangannya dengan sumpah palsu.”
(al-Tirmidhi)
Begitu juga dengan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu
Hurairah R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya:
"Sesiapa yang ada di tangannya kepunyaan saudaranya, diperolehinya
dengan jalan tidak halal, hendaklah diadakannya penyelesaian, kerana di
situ (di akhirat) nanti tidak ada dinar dan dirham (untuk membayar).
Jangan sampai nanti diambil kebaikannya untuk diberikan kepada
saudaranya. Setelah habis kebaikannya, diambil dosa saudaranya lalu
ditimpakan kepadanya."
(al-Bukhari)
Pada hadis yang lain
pula yang bermaksud: dari 'Iyadh bin Himar Al Mujasyi'iy R.A katanya:
"Pada suatu hari Rasulullah S.A.W bersabda dalam khutbah seperti
berikut:
"............. Firman Allah Ta'ala, "Penduduk Syurga ada
tiga jenis: (1) Penguasa yang adil, pemurah, dan bertindak sesuai dengan
hukum. (2) Orang yang berhati pengasih dan berhati lembut terhadap kaum
kerabat dan kaum muslimin. (3) Orang daif yang tidak memiliki keupayaan
akal yang sihat, mereka di samping kamu hanyalah pengikutmu, mereka
tidak mahu berkeluarga dan tidak berhajat kepada kekayaan. Penduduk
Neraka ada lima jenis: (1) Orang daif yang tidak menggunakan akalnya,
mereka hanya menjadi pengikut, tidak berusaha mencari nafkah untuk diri
dan keluarganya. (2) Pengkhianat yang tidak tahu malu, sampai hal-hal
yang kecilpun dikhianatinya juga. (3) Orang yang pada waktu pagi dan
petang berusaha hendak menipumu, tentang keluargamu, dan harta mu, (4)
Orang bakhil atau pendusta. (5) Orang yang bermulut kotor (orang yang
bersikap buruk dan memfitnah).
(Muslim)
Dalam satu hadis
yang diriwayatkan oleh al-Bukhari yang bermaksud:
“Nabi S.A.W
bersabda akan ada satu zaman pada umat manusia yang seseorang itu tidak
lagi memperdulikan apa yang diambilnya (rezeki yang diterima olehnya)
apakah daripada yang halal atau haram?.”
(Bukhari)
Berasaskan kepada beberapa hadith yang telah dibentangkan tersebut dapat
difahami bahawa Islam mengharamkan sebarang bentuk perdagangan atau
perusahaan yang mengandungi unsur-unsur kezaliman, ketidakadilan,
penindasan, diskriminasi dan sebagainya. Ini kerana, sifat-sifat
tersebut mempunyai stigma nilai yang tercela dengan fitrah agama dan
manusia. Tambahan lagi pendapatan yang diperolehi dengan jalan yang
salah tersebut bukan sahaja tidak mendapat keberkatan tetapi juga
mematikan nilai-nilai kebaikan dalam diri usahawan. Dalam hal ini, Imam
al-Ghazali telah menyatakan bahawa setiap individu manusia wajib
berusaha untuk mencari makanan melalui jalan yang diiktiraf dan
dihalalkan oleh syara`. Beliau telah membuat satu garis panduan tentang
perkara tersebut iaitu yang pertama, sesuatu harta itu dikategorikan
sebagai haram disebabkan zat benda itu sendiri. Kedua, sesuatu harta itu
ditaksirkan sebagai haram disebabkan perkara yang mendatang seperti
perolehan harta tersebut didapati daripada sumber yang tidak betul. Imam
al-Ghazali juga turut memetik berkaitan athar daripada para sahabat di
antaranya peristiwa yang berlaku ke atas Sayyidina Abu Bakar. Beliau
menukilkan bahawa pada suatu hari Sayyidina Abu Bakar telah meminum
seteguk susu yang diperolehi daripada hamba sahayanya hasil daripada
tenungannya. Apabila selesai minum, ia bertanya, daripada mana susu
tersebut diperolehi. Hamba tersebut menjawab ”Saya telah memberikan
ramalan (tenungan) kepada satu kelompok manusia, lalu sebagai upahnya
saya diberikan susu.” Mendengar jawapan tersebut beliau segera
memasukkan jarinya ke dalam mulut dan memuntahkan sehinggakan saya
menyangka bahawa beliau meninggal dunia kerananya.” Setelah selesai
muntah beliau berdoa: ”Ya Allah! Hamba memohon kebebasan padamu daripada
makanan yang telah dibawa oleh urat-urat tubuh serta yang sudah
bercampur aduk dalam perut.” Kes yang berlaku tersebut memberi
pengajaran kepada umat Islam tentang kaedah orang-orang salaf dalam
memelihara diri mereka daripada sumber-sumber harta yang syubhah.
Menurut Muhammad Uthman Syabir, pada dasarnya syara` telah memberi
garis panduan umum keapada manusia dalam urusan mu`amalah bahawa segala
bentuk akad dan terma-terma yang diimplementasikan dalam kontrak
mu`amalah adalah bersifat harus. Walau bagaimanapun, keharusan ini
adalah terbatas dan terhad jika terdapat peruntukan daripada nas yang
melarang dan mengharamkannya. Secara itlaknya, Muhammad Abu Zahrah
menukilkan indikasi-indikasi yang perlu difahami untuk mengenalpasti
tindakan yang mempunyai perkaitan dengan hukum taklifi
Berdasarkan kepada petunjuk wahyu dan pandangan yang telah dikemukakan
oleh para ulama’ maka usahawan berjaya menurut kerangka keusahawanan
Islam sentiasa berhati-hati dalam tindakan dalam menerokai, mencipta dan
merebut peluang serta mencari sumber-sumber perolehan supaya ia tidak
menyalahi kehendak syara`. Sebagai contoh, dalam aspek sumber perolehan,
usahawan yang berjaya sentiasa peka dan bersikap perihatin berkenaan
dengan sumber modal yang menjadi penjana utama aktiviti yang
diusahakannya. Hal yang demikian disebabkan sumber yang halal dan bersih
daripada segala unsur yang diharamkan oleh syara’ akan memberikan impak
kepada diri dan pembangunan usahawan.
Apa yang jelas sumber
yang halal akan menjanjikan natijah kebaikan dan keuntungan kepada para
usahawan bukan sahaja di dunia tetapi yang lebih penting keredhaan Allah
S.W.T pada hari akhirat kelak. Sebagai contoh, sumber pembiayaan
kewangan seperti modal untuk menggerakkan aktiviti perdagangan ataupun
membiayai entiti aktiviti tersebut. Jika sumber kewangan tersebut
didapati melalui pinjaman sudah tentulah ia perlu dipastikan institusi
kewangan ataupun agensi-agensi yang membiayai bantuan kemudahan tersebut
adalah berasaskan kepada prinsip-prinsip syara`. Setiap transaksi yang
berlaku tersebut perlu bebas daripada unsur-unsur gharar dan riba. Ini
kerana, unsur-unsur tersebut jelas dilarang oleh Islam. Begitu juga
dengan hasil pandapatan yang diperolehinya sama ada melalui aktiviti
perdagangan, pelaburan, pertanian, perindustrian, perikanan dan
sebagainya perlu ditunaikan kewajipan-kewajipan tertentu seperti zakat
perniagaan, simpanan dan lain-lain.
Melihat kepada kepentingan
tersebut, al-Maududi telah menegaskan bahawa setiap individu muslim
termasuklah usahawan perlu mengambil sikap berhati-hati dalam meneroka
atau melaburkan modal dalam sesuatu perusahaan. Adalah perlu dipastikan
modal tersebut dilaburkan dalam prospek pelaburan yang halal meskipun
pulangan keuntungan adalah minimum berbanding dengan pelaburan pada
sektor yang mengandungi unsur-unsur yang diharamkan oleh syara`. Oleh
yang demikian jelaslah bahawa skop keusahawanan Islam bukanlah cenderung
kepada motif keuntungan sehingga menafikan ketentuan dalam agama.
Sebaliknya, setiap aktiviti yang dijana atau dirancang perlu dilihat
kepada kaca mata penilaian agama dan kemaslahatan umat manusia amnya.
Apa yang nyata, pelaburan atau penjanaan aktiviti harta pada jalan yang
salah pasti memusnahkan keharmonian institusi masyarakat dan penyebab
kepada pelanggaran hak orang ramai.
Tegasnya, antara penilaian
kriteria usahawan berjaya menurut kerangka keusahawan Islam ialah
individu yang sentiasa berusaha memakmurkan sumber alam untuk
kesejahteraan umat manusia sejagat melalui saluran-saluran yang
dihalalkan oleh syara`. Untuk tujuan tersebut, Islam membuka pintu
seluas-luasnya kepada manusia untuk merencanakan aktiviti mu`amalah
untuk faedah umum manusia. Namun begitu, usaha yang dilakukan tersebut
perlu selari dengan prinsip yang digariskan oleh Islam. Oleh itu,
pendapatan atau perolehan yang didapati oleh para pengusaha secara suci
dan halal adalah sebahagian daripada tanggungjawabnya di dunia ini
sebagai bukti ketaatannya yang tinggi dan juga untuk memenuhi keperluan
ibadahnya kepada Allah S.W.T dan juga sesama makhluk yang lain.
Menginsafi ketentuan pengertian tersebut ia memberi panduan kepada para
usahawan bahawa hasil keuntungan yang diperolehi dengan cara yang halal
akan memberi impak yang positif terhadap pola perkembangan fizikal dan
spiritual individu yang terlibat. Apabila ia berjaya dipatuhi nescaya
terbuka dan suburnya pintu-pintu rahmat dan keberkatan daripada Allah
S.W.T kepada para pengusaha yang beriman tersebut...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar